måndag 15 november 2010

Svorak

När skrivmaskinen uppfanns fick man för sig att montera tangenterna i en märklig ordning för att inte typerna skulle fastna i varandra. Och det har hållt i sig. Men 1936 patenterade August Dvorak en ny tangentbordslayout som ska minimera fingrarnas förflyttningar en hel drös.

Tyvärr blev detta ingen hit, men idoga skrivmaskinsentusiaster har använt sig av den.

Jag håller numera på att försöka bemästra denna tangentbordslayout och skriver detta blogginlägg med en svensk version som kallas Svorak. Det tar lite tid att vänja sig, men det börjar flyta på lite bättre nu.

Så nu ser mitt tangentbord ut så här:

Tangentbord

Snart hoppas jag skriva lika snabbt med mitt Svorak-tangentbord som med ett QWERTY-tangentbord.

3 kommentarer:

Arildsson sa...

Hur går det? Jag tycker att det känns grymt omständigt att byta men men...
Förresten, min blogg är igång igen.

Jesper Karlqvist sa...

Jo tack, det går bra. Lite långsamt fortfarande, men det blir snabbare och snabbare för varje gång jag övar.

Tyvärr finns det inte så mycket tid att öva i verkliga livet på jobbet då saker bör gå lite snabbare än att stava sig genom ord långsamt.

Jag ska länka till din blogg igen då!

petra sa...

ja... något ska man ju syssla med...