torsdag 22 juli 2010

Det går med batteri!

Jag gick teknisk linje med el-inriktning på gymnasiet. Man tycker att jag borde kunna det där med el. Åtminstone seriekoppling och parallellkoppling. Men nej, jag fick minsann kolla lite på nätet för att komma ihåg hur det låg till.

Jag vill kunna använda digitalpianot utomhus inklusive högtalare. Problemet är ju att de går på ström. Utomhus finns ingen sån. Men så kom jag på att man ju borde kunna använda ett bilbatteri och någon transformator. Det kunde man. Men en sån transformator kostar massor av pengar – ja, flera tusenlappar om man vill ha en bra som funkar tillfredsställande.

Jag vill ju ha det gratis!

Då drar jag mig till minnes att mitt jobb nog har en sån. Och ja – det har vi. Och vansinnigt många batterier också. Inte såna där mesiga som man hade i sin freestyle1980-talet, utan rejäla, bra batterier som vi har i våra kartautomater.

Vips, så har jag löst ett problem som annars minst skulle gå på 1500 spänn. Helt gratis!

Nu står pianot och spelar på ett 12V-batteri. Det har varit igång i 20 minuter och spelar igenom hela demo-registret på över 120 låtar på ganska hög volym.

Om det klarar sig i två timmar på ett batteri är jag nöjd, för då slipper jag parallellkoppla, som jag lärt mig att jag ska göra om det ska vara längre.

Shit, en sån elektriker jag är!

1 kommentar:

petra sa...

jag är impad, oändligt impad!