torsdag 9 juli 2009

Messerschmidt

Ibland är jag en besserwisser. Men jag vill ju bara att rätt ska vara rätt och att inga missförstånd ska göras.

Data är inte samma sak som dator. En dator är en maskin. Data är information, innehåll.

Megabit är en miljon ettor och nollor (ibland 1 048 576 sådana beroende på hur man vill räkna). En megabyte är åtta gånger så mycket och är den enhet man mäter hårddiskars kapacitet i. Megabit använde man på typ 70-talet, när man inte hade så mycket utrymme och det dessutom fortfarande fanns 7-bitars-bytes.

Pixel är en punkt som uppgör en bild. En megapixel är en miljon pixlar. En kamera på 15 pixlar är löjligt dålig. Alltså, helt urbota jätteskitdålig. Sämre än sämst. En kamera på 15 megapixel har en bra upplösning.

... och till sist - det heter Google, inte Gåggel. Google uttalas go-gel med g-ljud, inte j-ljud. Säg det med mig allihop - go-gel. När man söker på något på Google kallas det för att googla. Uttalas som det ser ut att uttalas: googla. Inte gåggla. Goggles betyder något mer i stil med skyddsglasögon.

Sorry, men rätt ska vara rätt. Jag vill inte hjälpa er när er "data" är sönder. Eller köpa en hårddisk på 600 megabit. Och jag rekommenderar er inte att köpa en kamera med hela 21 pixlar.

2 kommentarer:

petra sa...

Om man kallar sina elektroniska grejer för namn så kringgår man problemet. Baby är inte sönder, hon behöver inte lagas.

Jesper Karlqvist sa...

Sant. Får försöka döpa allt till något.

Teven heter ju redan Sonny...