torsdag 18 juni 2009

Wow, Apple!

Så släpptes Apples iPhone 3G s (med iPhone OS 3.0). För icke-nördar kan man säga att det är en stor, platt moj som är en mobiltelefon med en massa finesser som Apple (samma företag som gjort Macintoshar).

I förra veckan hölls den sedvanliga Apple-presentationen i sann väckelsemötesanda på WWDC (Worldwide Developers Conference). Till skillnad från Microsofts Steve Balmer kommer lugna och coola Apple-älskare in och berättar hur duktiga de är.

Publiken är fyllda med män som får erektion så fort någon av orden Apple, iPhone, iCal eller MacOSX nämns. Och precis som i gamla talkshows från USA hånskrattar och applåderar de unisont när någon nämner något dåligt som Microsoft gjort. Helt och hållet en underbar stämning.

Och när man inte tror att det kan bli mer spännande börjar man berätta om alla nya, fetcoola uppdateringar man gjort i nya iPhone. Nu går det för några av männen i publiken. Man nämner att man i denna nya och revolutionerande uppdatering kan... hör och häpna... skicka MMS med sin iPhone! Var får de alla idéer från?

Och så höjdpunkten förstås; "Vi har implementerat cut, copy och paste". Det här är så fantastiskt att publiken nästan svimmar av upphetsning. Man reser armarna till den store Steve Jobs och folk börjar ligga med varandra i publiken.

Eller... Nej, så var det såklart inte. Nördar på mässor har aldrig sex. Inte ens med varandra.

Jag vill inte vara sån - men min Sony Ericsson-telefon som jag hade för 7 år sen kunde både klippa, klistra och skicka MMS. Vad är grejen?

Andra nya funktioner som Apple stolt presenterade var bland annat att man nu kan koppla ihop mobiltelefonen med datorn och surfa genom den. Inte heller så himla fräscht. Och man kan lyssna på musik via Bluetooth™-hörlurar.

Apple - ni brukar ju åtminstone ligga lite i framkanten, men det här börjar ju likna ett dåligt aprilskämt!

2 kommentarer:

petra sa...

men du... du har ju tittat på presentationen i alla fall. Det har inte jag och jag har ju ändå en av de extasframkallande vita datorerna.

Vem är mest mac-nörd då?

Jesper Karlqvist sa...

Inte jag i alla fall. Jag följer bara med i vad som sägs. Och skrattar lite åt det...